неділю, 16 жовтня 2016 р.

ПРИРОДОЗНАВСТВО 5 КЛ. УРОК12. ЯВИЩА ПРИРОДИ. ФІЗИЧНІ ЯВИЩА, ЇХ РІЗНОМАНІТНІСТЬ

ПРИРОДОЗНАВСТВО 5 КЛ. УРОК12. ЯВИЩА ПРИРОДИ. ФІЗИЧНІ ЯВИЩА, ЇХ РІЗНОМАНІТНІСТЬ
Мета 
- навчальна: сформувати в учнів знання про явища природи, систематизувати всі явища та навести приклади, навчити класифікувати природні явища, детальніше ознайомити з групами фізичних явищ, сформулювати висновок про значення фізичних явищ у житті людини; 
- розвивальна: розвивати аналітичні здібності, вміння використовувати наукові та народні знання, прикмети про фізичні явища природи в повсякденному житті; 
- виховна: виховувати повагу до спостережливості українського народу і розповсюдження знань через народну творчість.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: Інтернет-презентація за темою, малюнки явищ, зошити, підручник.
Очікувані результати: учні ознайомляться з різноманітними явищами, навчаться розрізняти фізичні явища природи.

Хід уроку Природознавство 5 кл. Явища природи
I.                     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1.        Заповненняф схеми  способи розділення сумішей
1
Магніт
2
Фільтрування
3
Відстоювання
4
Випарювання







2У вас є дуже солона вода  Як розділити суміш?
3.як провести розділення суміші крейди і води?
4. у вас є суміш: тирса , залізні ошурки, як розділити цю суміш?
5. єж суміш вода і пісок . як розділити суміш?
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 Прийом «Віршовані рядки»
Розпочинає вчитель, учні продовжують: «Народна мудрість говорить...»
Тане сніжок, зеленіє лужок. 
День прибуває — коли це буває? (Весною)
Сонечко пече, липа цвіте. 
Жито доспіває — коли це буває? (Улітку)
Голі поля, мокне земля.
Дощ поливає — коли це буває? (Восени)
Лід на річках, сніг на полях. 
Віхола гуляє — коли це буває? (Узимку) 

Учитель
У навколишньому середовищі постійно відбуваються зміни, деякі з них ми вже згадали у загадках і віршах. Ці зміни в природі називають явищами. Явища відбуваються як в живій, так і неживій природі. Вони можуть відбуватися під дією вітру, сонячного світла і тепла, води, діяльності людини, та і ці причини теж є явищами. Вони бувають різними залежно від причин, законів, яким вони підпорядковуються. Явищ існує багато, і вони найрізноманітніші.
- Які зміни в природі ви спостерігаєте протягом року?
Схема  явища природи
1.біологічні
2 фізичні
3 хімічні
Робота в групах: 1 група вивчає біологічні явища
2 група вивчає фізичні явища
3 група вивчає хімічні явища

Завдання запропоновані явища розподілити на групи
Горять дрова, проростає насіння рухається автомобіль, гримить грім опадає листя, зимова сплячка тварин,лід , блискавка,ліки,ржавий гвіздок,
Які явища ми назвемо біологічними?
А які фізичними?
Які явища ми називаємо хімічними
Зад № 5 ст. 57

Заповнюємо схему
Фізичні явища Фізичні явища характеризуються зміною форми тіл, їхнього положення, агрегатного стану, але без зміни речовинного складу.

Пов'язані з рухом тіл на поверхні, тобто зміною положення відносно інших тіл. Характеристиками механічного руху є шлях, час та швидкість. Якщо уважно придивитися, то можна побачити слід від лиж на снігу, чорну смугу від коліс на дорозі і таке інше. Такі лінії називають траєкторіями руху тіл. Шлях — це відстань, яку долає тіло під час механічного руху. Людина, машина, велосипед долають однакову відстань, але за різний час. Вони рухаються з різними швидкостями.
1 механічні ( летить літак, їде автомобіль, рухається стрілка годинника)
 Чи є нерухомі тіла? Ні

2.Теплові явища супроводжуються нагріванням або охолодженням
танення льоду,  утворення пари,  дослід ( у чашку налили гарячий чай чашка нагріється чи ні? Температура на місяці день- +130, ніч -160

* Теплові явища
Поняття «тепло і світло» або «тепло і холодно» ми неодмінно пов'язуємо із Сонцем. Сонце найбільше джерело тепла і світла для всього живого на Землі.
Наше тіло — живий прилад, який реагує і дає нам змогу спостерігати теплові явища, робити з цих спостережень певні висновки.
Явища пов'язані з нагріванням і охолодженням тіл, називають тепловими явищами. Дощ, сніг, іній, роса, туман, град — перехід речовини води з одного агрегатного стану в інший — це приклад теплових природних явищ.
Різні джерела тепла здатні по-різному нагрівати тіла. Міру на-грітості тіл учені назвали температурою. Ще в 1742 р. швецький учений А. Цельсій запропонував шкалу для термометра, яку ми застосовуємо дотепер. Термометри — прилади для вимірювання температури. Ними вимірюють температуру повітря, води, тіла людини. Користуватися ними людина почала відносно недавно. Теплові явища пов'язані зі зміною швидкості руху найдрібніших частинок речовини — молекул та атомів. Чим швидше вони рухаються, тим вища температура тіла і навпаки. Плавлення речовин, їхнє розширення при нагріванні та звуження при охолодженні, кипіння, охолодження при випаровуванні — це приклади теплових явищ.
* Прийом «Проблемне питання»
- Чи правильно казати, що одяг нас зігріває в холоди? Адже його температура у шафі нижча за температуру нашого тіла.



* Теплові явища
Поняття «тепло і світло» або «тепло і холодно» ми неодмінно пов'язуємо із Сонцем. Сонце найбільше джерело тепла і світла для всього живого на Землі.
Наше тіло — живий прилад, який реагує і дає нам змогу спостерігати теплові явища, робити з цих спостережень певні висновки.
Явища пов'язані з нагріванням і охолодженням тіл, називають тепловими явищами. Дощ, сніг, іній, роса, туман, град — перехід речовини води з одного агрегатного стану в інший — це приклад теплових природних явищ.
Різні джерела тепла здатні по-різному нагрівати тіла. Міру на-грітості тіл учені назвали температурою. Ще в 1742 р. швецький учений А. Цельсій запропонував шкалу для термометра, яку ми застосовуємо дотепер. Термометри — прилади для вимірювання температури. Ними вимірюють температуру повітря, води, тіла людини. Користуватися ними людина почала відносно недавно. Теплові явища пов'язані зі зміною швидкості руху найдрібніших частинок речовини — молекул та атомів. Чим швидше вони рухаються, тим вища температура тіла і навпаки. Плавлення речовин, їхнє розширення при нагріванні та звуження при охолодженні, кипіння, охолодження при випаровуванні — це приклади теплових явищ.
* Прийом «Проблемне питання»
- Чи правильно казати, що одяг нас зігріває в холоди? Адже його температура у шафі нижча за температуру нашого тіла.
И Електричні явища
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Щодня ми користуємося найрізноманітнішими електричними приладами і так звикли до їхніх послуг, що вкрай рідко цікавимося: а як же працюють ці розумні прилади? Ми навіть не замислюємося над тим, яких дивовижних явищ природи воно стосується.
- Явища, пов'язані з електризацією тіл, мають назву електричних явищ.
Пригадайте, коли ви розчісуєтеся пластмасовим гребінцем. Ваше волосся наелектризувалося. Серед речовин є такі, у яких електрони переміщуються дуже легко. Ці речовини називають провідниками. Найвідоміші з провідників — метали (мідь, алюміній), з них виготовляють електричні дроти. Рух електронів у провіднику в одному напрямку називають електричним струмом. Люди навчилися використовувати електричні явища. Ще один приклад електричного явища — блискавка.
* Звукові явища
Шум автомобіля, шелест листя, пташиний спів, звук від свердла, дзвоник у школі. Усі ці явища теж пов'язані з рухом тіл. Рухаючись, тіло коливається і передає ці коливання.
- Явище розповсюдження коливань у повітрі, воді, металах, які сприймає наше вухо називають звуковими явищами.
- Тіло, що своїм коливанням створює звук, є джерелом звуку.
- Поширення звукових коливань називається звуковою хвилею.
Від джерела звуку вона рівномірно поширюється в усі боки, як від камінця, кинутого у воду, йде хвиля на водній поверхні. Звукова хвиля може огинати невеликі перешкоди. У рідко посадженому лісі звук поширюється добре, проте гірше, ніж на відкритій місцевості. Якщо перешкоди значні — стіни, скелі, паркан, звукова хвиля відбивається від них — так виникає луна. Ми сприймаємо звукові хвилі за допомогою вух — своєрідних хвилевловлювальних апаратів. Слух людини — не найкращий серед представників живої природи.
* Світлові явища
День і ніч, світло і темрява — звичайні для нас явища. У природі існують тіла, що водночас з теплом випромінюють і світло. А якщо спитати — що таке світло? Світло — це один із видів випромінювання.
- Звідки береться світло?
Джерела світла — це сильно нагріті тіла: Сонце, свічка, зорі, багаття, електрична лампочка. їх називають гарячими джерелами світла. Є також холодні джерела світла, наприклад деякі медузи, риби, бактерії, полярне сяйво. Світло — це також хвиля, яка поширюється тільки у прозорих середовищах. Світло поширюється від джерела прямолінійно у всі боки, отже, світлові промені — це лінії, уздовж яких поширюється світло. Воно не може проникати через непрозорі предмети, доказом цього є утворення тіні.
У 1667 році англійський учений Ісаак Ньютон здійснив ряд дослідів, які дозволили визначити склад сонячного світла.
* Магнітні явища
Нещодавно ми розділяли суміш ошурок за допомогою магніту.
Магніти притягуються різнойменними полюсами і відштовхуються однойменними. Притягання тіл до магніту дістало назву магнітних явищ.
Більш детально про всі фізичні явища ви дізнаєтесь з дуже цікавого шкільного курсу фізики.
Зміни, що відбуваються з тілами
Сукупність процесів перетворення природи
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
- Прийом «Павучок»
Завдання 1. Доповніть схему «Явища природи».
2. Наведіть приклади з кожної групи фізичних явищ.
Приклад:
* Прийом «третій зайвий»
Завдання. Оберіть зайве явище, 
- Вітер — їде автомобіль — іржавіє цвях, 
- Гріється чайник — мерехтить лампочка — світиться медуза.
VI. Підсумок уроку. Природознавство 5 кл. Явища природи
- Механічний рух — це зміна положення будь-якого тіла відносно інших тіл із плином часу.
- Явища, пов'язані з нагріванням і охолодженням тіл, називають тепловими. Різні тіла і речовини по-різному проводять тепло.
- Електричні явища — це взаємодія наелектризованих тіл. Однойменно заряджені тіла й частинки відштовхуються, різнойменно заряджені — притягуються.
- Явища, що пов'язані з поширенням коливань у повітрі, воді й супроводжені виникненням звуку, називають звуковими. У безповітряному просторі звук не поширюється.
- Завдяки здатності променів відбиватися, розсіюватися, заломлюватися і поглинатися ми бачимо навколишній світ.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 13-14(1), § 10-13(11).
- Творче завдання: скласти синквейн, кросворд за темою уроку.
- Підготувати інформаційне повідомлення про цікаві фізичні явища.
- Випереджальне завдання: підготувати аргументи, що доводили б необхідність вивчати хімічні явища, відрізняти їх від фізичних.




Немає коментарів:

Дописати коментар